Kortsiktig lindring

De fleste av oss har fra tidlig barndom blitt lært til å håndtere sorg og andre vonde følelser på en feilaktig måte. Derfor lagrer vi denne følelsesmessige energien inni oss.

En klisjeaktig fortelling illustrerer dette godt. Et lite barn kommer hjem fra førskolen etter å ha blitt såret av noen av de andre barna på lekeplassen. Mamma, pappa, mormor eller en annen foresatt sier: ”Hva har skjedd?” Barnet svarer med tårer i øynene at et av de andre barna var slemme. Den foresatte sier da velmenende:  ”Ikke vær lei deg, her får du en is så føler du deg nok bedre.” På denne måten lærer barnet seg den livslange leksen at det er feil å være lei seg og at følelser håndteres med mat.

Eksempler på kortsiktig lindring

Her kommer noen eksempler på de mest vanlige metodene vi har lært å bruke for å håndtere følelser.

  • Matmissbruk
  • Alkohol og medisiner
  • Arbeid og trening
  • Shopping
  • Sex
  • Sinneutbrudd

De fleste av disse handlingene er ikke skadelige i seg selv, men de kan bli det om vi gjør dette av feil årsak. Det å spise en kake bearbeider ingen følelsesmessig smerte som et tap har forårsaket. Om man velger å shoppe er det ingen langsiktig løsning på den smerte som et dødsfall eller skilsmisse forårsaker. Det vil mest sannsynlig ha motsatt effekt.